Czy zajęcia z hortiterapii w przedszkolu to dobry pomysł? Oczywiście! Niech dzieci od najmłodszych lat poznają wszystko co ich otacza. Zwłaszcza świat roślin.
Pierwsze i mamy nadzieję, że nie ostatnie zajęcia z hortiterapii odbyły się w jednej ze specjalnych grup przedszkolnych w Zespole Placówek Edukacyjnych w Olsztynie, a poprowadziła je Pani dr Beata Płoszaj-Witkowska. W krótkiej chwili mała salka zamieniła się w niewielką kwiaciarnię i wypełniła się pięknymi zapachami roślin, a dzieci zabrały się z ochotą do pracy i wykonały kompozycje w gąbce florystycznej. Każdą roślinę oglądały, wąchały i dotykały z uwagą, oddziałując w ten sposób na zmysł wzroku, węchu i dotyku.
Oto kilka wskazówek o których należy pamiętać przygotowując tego typu zajęcia:
– najważniejsza kwestia, aby dzieci które nie chcą uczestniczyć w zajęciach, nie zmuszać do tego! Niech początkowo jedynie obserwują. Oczywiście delikatnie je zachęcajmy, może to trwać nawet kilka zajęć, ale w końcu uda się je przekonać, że to świetna zabawa.
Podczas przygotowywania materiału roślinnego na zajęcia należy pamiętać o kilku kwestiach:
– aby rośliny używane podczas zajęć nie były roślinami trującymi,
– wybierajmy jeden, dwa gatunki o intensywnym zapachu nie więcej,
– starajmy się dobrać rośliny o różnych fakturach liści, kwiatów, owoców itp.
– gdy mamy zamiar robić zajęcia z układania kompozycji w gąbkach florystycznych, wybierajmy rośliny o sztywnych łodygach, aby dzieciom łatwiej było je wbijać (prowadząc zajęcia ze starszymi dziećmi możemy posłużyć się drucikami florystycznymi do owijania miękkich łodyżek).
Uwaga na koniec: po każdych zajęciach z materiałem roślinnym pamiętajmy o dokładnym umyciu rąk!